شنبه، فروردین ۲۹، ۱۳۸۸

تغذیه در زنگ تفریح

بعد از يک روز طولاني در مدرسه، بچه‌ها با گرسنگي به خانه مي‌‌آيند آيا فکر کرده‌ايد که، براي کودکتان چه غذايي درست کنيد؟ آيا آن غذا را دوست دارد يا نه؟ آيا غذايي را که شما با اشتياق درست کرده‌ايد، مي‌خورد؟ و يا از شما غذاي ديگري مي‌خواهد؟ تمام اين ها مسائلي است، که فکر والدين را به خود مشغول داشته است. والدين مي‌خواهند که فرزندانشان سالم و سرحال باشند. آن‌ها پول براي خريد خوراکي، به فرزندان خود نمي‌دهند، زيرا غذاي داخل خانه را سالم مي‌دانند. امّا تا به حال فکر کرده‌ايد که اگر فرزندانتان غذاي خانه را دوست نداشته باشند، چه بايد کرد؟


به‌طور کلي مدرسه براي کودک بسيار مفيد است. از اين نظر که کودک ياد مي‌گيرد چگونه با بچه‌هاي هم‌سن و سال خود بازي کند و براي سالم بودن چه کارهايي مي‌تواند انجام دهد.او ياد مي‌گيرد که چه غذايي سالم است؟ و چگونه و براي چه غذاهايي پول خود را بايد خرج کند و ... .

آياشماتابه حال به کودک خود غذايي داده‌ايد که با خود به مدرسه ببرد؟ اين غذا بايد چه‌ويژگي‌هايي‌داشته‌باشد؟غذايي که به کودک خود مي‌دهيد بسيار مهم است، چرا که مقدار انرژي لازم براي کودک، توسط اين غذا فراهم مي‌شود. بچه‌ها بايد غذاهاي متنوع و سالم بخورند تا فعال و سرزنده باشند.اين غذا بايد از نظر تغذيه‌اي سالم باشد، راحت و آسان به مدرسه برده شود و نبايد هضم آن به قدري سنگين باشد که اشتهاي کودک به شام‌يا نهار را از بين ببرد.

اين غذا بايد:

- مقداري پروتئین داشته باشد. اين پروتئين مي‌تواند: گوشت، پنير يا تخم مرغ باشد.

- داراي مقداري سبزيجات باشدداراي مقداري ميوه تازه باشد.

- به‌ همراه اين غذا بايد مقداري آب يا شير نوشيده شود.

- شيريني، آب نبات، تافي و ... حذف شود.

- از نا‌ن‌ها يا بيسکويت‌هاي غله (مانند: نان يا بيسکويت گندمي، جويي و...) استفاده شود.

- هيچ گونه مزه، طعم و رنگي به آن اضافه نشده باشد.

البته اين نکته را فراموش نکنيد که بايد اشتهاي فرزند خود را در نظر بگيريد و به مقدار لازم هر کدام از موارد فوق را به او بدهيداگر غذايي براي بردن به مدرسه نداشته باشيد، ميوه ي تازه و آجيل از بهترين مواد غذايي مي‌باشند، زيرا اين مواد غذايي علاوه بر توليد انرژي زياد باعث افزايش قدرت فکري کودک مي‌شود.

به‌طور کلي اگر کودکان بين غذاي سالم و ناسالم فرق بگذارند و سعي کنند که از غذاي سالم استفاده کنند، در بزرگسالي هم ميل به خوردن غذاي سالم دارند شما به کودک خود مي‌توانيد غذايي سالم و خوشمزه بدهيد، مثل ساندويچ کرهعسل ، مرغ، تن ماهي و تخم مرغ ... . و به‌عنوان نوشيدني هم مي‌توان آب، شير و آب‌ميوه خانگي و ... به او داد.