شنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۸۷

آیا می دانید؟

  • انسان سالانه بیش از یک میلیون پلک می زند؟
  • خورشید 330330 مرتبه از زمین بزرگتر است!
  • یک گالن روغن سوخته می تواند یک میلیون گالن آب تمیز را آلوده کند!
  • ناخن های انگشتان دست چهار برابر ناخن های پا رشد می کنند!
  • حرف E بیشترین و حرف Q کمترین کاربرد را در بین کلمات انگلیسی دارند!
  • خوردن یک عدد سیب صبح ها بیشتر از یک فنجان قهوه باعث دور شدن خواب آلودگی می شود!
  • دلفین ها نیز مانند گرگ ها هنگام خواب یک چشمشان را باز می گذارند!
  • قدیمی ترین آدامسی که جویده شده است متعلق به 9000 هزار سال پیش است!
  • اسکیموها نیز از یخچال استفاده می کنند اما برای محافظت غذاها در مقابل یخ زدن!
  • سرعت آب دهانی که هنگام عطسه از دهان خارج می شود، حدود 120 کیلومتر برساعت است!
  • در تایوان بشفاب های گندمی درست می شود و افراد بعد از غذا بشقاب شان را هم می خورند!

چهارشنبه، بهمن ۲۳، ۱۳۸۷

رابطه ی مصرف صبحانه و سلامتی کودکان

انتخاب نوع غذا و مهارت خوردن با وضعيت جسمي و روحي کودک در ارتباط هستند. ذائقه و طعم هايي که کودک به آنها عادت دارد، نتيجه ي يک سري الگوهاي رفتاري و مصرفي خانواده است که بر انتخاب کودک تاثير مستقيم دارد و مي تواند سلامت جسمي و روحي او را تحت تاثير قرار دهد. به طور مثال اگر غذاهاي طبخ شده در خانواده روغن زيادي داشته باشند، کودک هميشه تمايل بيشتري به مصرف و انتخاب اين گونه مواد غذايي خواهد داشت وجود هر گونه استرس مانند مشاجرات خانوادگي به راحتي مي تواند بر ميزان اشتهاي کودک اثر گذاشته و تمايل او را به غذا خوردن کاهش دهد.



نکته ي مهم در مورد انتخاب نوع غذا اين است که بدانيم ذائقه ي کودک با افزايش سن تغيير مي کند. همين مورد به راحتي وضعيت غذا خوردن کودک را دگرگون مي کند. در نتيجه برنامه ريزي براي افزايش اشتها ، بايد براساس ذائقه ي کودک انجام شود؛ به گونه اي که گروه هاي غذايي اصلي مثل نان و غلات، شير و لبنيات، ميوه ها،سبزي ها و گوشت ها در برنامه ي غذايي روزانه گنجانده شود.

افزايش حجم عضلات، که نتيجه ي دريافت کافي غذاست، مهارت و توانايي انجام فعاليت هاي جسمي را در کودک بالا مي برد. رشد رواني و حالات روحي بر نگرش، عادات، رفتارها و الگوهاي غذايي کودک موثر است. در اين راستا مصرف غذا در وعده هاي مشخص براي تامين درشت مغذي و ريز مغذي هاي لازم براي رشد و نمو کودک حائز اهميت است. از نظر متخصصان تغذيه اين وعدهها شامل سه وعده ي اhttp://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/6675696.jpgصلي ( صبحانه، ناهار و شام ) و دو يا سه ميان وعده هستند. در اين ميان مصرف صبحانه به دليل افزايش سوخت و ساز بدن در هنگام صبح، براي کودکان اهميت فراوان دارد.

از طرف ديگر تحقيقات زيادي نشان مي دهند که صرف صبحانه باعث‌افزايش قدرت يادگيري و ايجاد تمرکز بيشتر در کودکان مي شود اطلاعات ثبت شده در منابع تغذيه اي نشان مي دهد، کودکاني که 20 دقيقه قبل از آغاز کلاس صبحانه ميل مي کنند، نسبت به گروهي که يک ساعت قبل، صبحانه مصرف کرده اند تمرکز بهتر و نمرات بالاتري دارند. با توجه به اين نکته که بيشترين فعاليت فکري کودکان به ويژه در سنين مدرسه ساعات آغازين روز است،پس صبحانه بايد شامل مواد غذايي باشد که بتواند يک سوم کل انرژي مورد نياز روزانه را ( معادل 600 تا700 کالري براي پسران و حدود 500 تا600 کالري براي دختران تامين کند.براي تامين انرژي مورد نياز انواع نان ، غلات آماده صبحانه مانند برشتوک همچنين مربا، کره، عسل ، خامه، حليم و براي تامين پروتئين مصرف پنير، تخم مرغ و شير توصيه مي شود. نياز به ويتامين و املاح را مي توان با مصرف انواع ميوه به صورت تازه يا خشک مانند برگه ها يا آب ميوه هاي تازه ي تهيه شده در منزل تامين کرد. مناسب ترين روش براي استفاده از مواد غذايي ذکر شده و اطمينان از تامين نيازهاي کودک در اين وعده، مصرف برنامه ي چرخشي در طول هفته است.وجود يک منبع پروتئيني در وعده صبحانه براي رشد بهتر کودک ضروري است.

با توجه به بررسي هاي انجام شده اغلب کودکان تمايلي به مصرف صبحانه ندارند. کودکاني که عادت به خوردن صبحانه ندارند، دچار اختلالاتي مانند سرگيجه، تهوع و حتي در بعضي مواقع استفراغ مي شوند. اين مسئله نياز به ارايه ي راهکارهاي مناسب به منظور ايجاد تمايل براي خوردن صبحانه در کودکان را نشان مي دهد. مصرف صبحانه هاي حاضري به علت شاغل بودن مادران و نبود فرصت کافي براي جمع شدن سرسفره، از دلايل عدم توجه و تمايل کودکان به صرف صبحانه است. تکراري و يکنواخت بودن مواد خوراکي، ترس و نگراني از رفتن به مدرسه و مواردي از اين قبيل به راحتي شوق و تمايل خوردن صبحانه را از بين مي برد.

البته گروهي از کودکان خوردن غذاهاي گرم مانند انواع ساندويچ، عدسي و ... را به تناول انواع صبحانه هاي معمول ترجيح مي دهند. توجه به اين خواسته ي کودکان و تهيه ي انواع غذاها براي اين وعده، خود راهکاري مناسب براي ايجاد تمايل به مصرف صبحانه است. رعايت مواردي مانند چيدن سفره اي زيبا بر اساس تhttp://www.3noqte.com/main/images/stories/shabanpoor/breakfast.jpgمايلات کودک، استفاده از رنگ هاي شاد مانند رنگ نارنجي، عدم مصرف شام پر حجم و دير وقت، صرف صبحانه توسط خود والدين، فراهم کردن محيطي به دور از نگراني و ترس و انتقال حس دوست داشتن به فرزندان، باعث تحريک اشتهاي کودکان و افزايش تمايل آن ها به مصرف اين وعده غذايي مهم مي شود. از نکات مهم ديگر توجه به زمان مصرف صبحانه است.بهترين زمان براي کودکان سنين مدرسه قبل از ورود به کلاس و در کودکان پيش دبستاني بين ساعت 9-7 صبحاست.

فراموش نکنيم که نخوردن صبحانه از دلايل مهم افت تحصيلي در کودکان سنين مدرسه و اختلال رشد در کودکان پيش دبستاني است.پس‌مي توانيم با فراهم كردن موقعيت هايي در كلاس دانش‌آموزان را به خوردن اين وعده‌ي مهم غذايي تشويق كرد.

http://img.majidonline.com/pic/143158/%D8%B5%D8%A8%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%87.JPG


شنبه، بهمن ۱۹، ۱۳۸۷

زنگ تفریح

* اگر روزی عقل را بخرند وبفروشند.اکثر ما به تصور این که زیادی داریم فروشنده خواهیم بود.

* سه چیز مانع حرکت روح الهی شما است : منفی گرایی، قضاوت درباره دیگران و بی عدالتی .

* من در کمد خود یک دست لباس دارم که جیب آن سوراخ است .این سوراخ به من یاد آوری می کند که قرار نیست چیزیی را با خودم ببرم.

* اساس بزرگی این است که در شرایطی که دیگران عصبانی هستند ، شما بتوانید آرامش درون خود را حفظ کنید.

* جهان هستی که ما درآن زندگی می کنیم ، کامل است.آرام بگیریدواز همه چیز لذت ببرید.

* هر چه شده ای نتیجه ی افکار خود توست .

* بر روی سیاره ای که گرد است نمی توان بالا را انتخاب نمود.

* شما در قالب یک بدن کوچک پر چین وچروک به این دنیا می آیید، وبا یک بدن بزرگ پرچین وچروک آن را ترک می کنید...تازه اگر بخت با شما یار باشد.

* هر چیزی که هم اکنون مخالف آن هستی مانع رسیدن تو به نعمت هاست.

* شما روحی هستید با یک جسم نه جسمی بایک روح.

* بخشش کار قلب است.

* این ذهن شماست که خلاف واقعیت را به شما می قبولاند .

* اگر چند دقیقه ای در حیرت کامل سپری کنید، بیش از هر آموزش مذهبی در آگاهی معنوی شما تا ثیر دارد.

* شاهزاده ی صلح می گوید: تو همان گونه هستی که می اندیشی.

* زندگی هم چون آب است .پس حرکت کن تا مرداب نشوي.

* وقتی شکر گزار باشی کائنات نعمت ها را به وفور جاری می کند.

* تعارض بدون مشارکت شما نمی تواند ادامه یابد.

* هر بار که در مقابل نفرت محبت می کنید، نفرت را خنثی می کنید.

* بسیاری از مردم به جای این که خودشان معجزه باشند ، در انتظار معجزه هستند.

* اگر نماز ونیایش گفتگوی تو با خداست، پس الهام نیز گفتگوی خدابا توست.

* اگر یک نفر از ما موفق بوده است ، همه ی ما می توانیم موفق باشیم.

* خدا وند همراه شما کار می کند ، نه برای شما

* زمانی کاملاً آزاد و رها هستید که دیگر در مورد خود و اهمیت خود فکر نکنید .

* در برابر هر رفتار تند میلیون ها رفتار محبت آمیز وجوددارد.

* قلمرو بهشت در درون توست.

* به درون خلوت وآرام ضمیر خود بروید در آن جاست که می توانید خدا را کشف کنید.

* آنچه می بخشی دوباره باز می گردد.
* این تصور را رها کن که پدیده ها نباید این گونه باشند . بپذیرکه آن ها این گونه هستند .
* حقیقت زندگی در آرامش و سکوت با ما سخن می گوید .

* در دنیایی که دقیق و کامل است ، تصادف معنا ندارد.