چهارشنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۳۸۸

درس آزاد


 

تهیه ی متن درس فعالیت های مربوط به دروس آزاد کتاب بخوانیم و بنویسیم پایه های مختلف کار چندان آسانی به نظر می رسد. سعی ما بر این است که با ارائه ی نمونه هایی از درس آزاد برای پایه های مختلف در برطرف کردن بخشی از نیازهای کلاس شما همکاران عزیز نقش کوچکی ایفا کنیم.

به عنوان اولین مورد درسی آزاد جهت استفاده در پایه ی دوم را تهیه کرده ام که امیدوارم مورد استفاده ی شما عزیزان قرار گیرد.


 


يكي بود يكي نبود ....

در زمان هاي خيلي قديم در گوشه اي از استان كردستان شهر زيبايي بود كه در آن پادشاه ظالمي به نام « فه يله قوس» زندگي مي كرد . كه خود را از مردم جدا كرده بود و براي خود و اطرافيانش قصرهاي زيبايي ساخته بود .او حتّي به حيوانات و كودكان هم رحم نمي كرد و از مردم ماليات هاي سنگين مي گرفت .

در آن شهرِ زيبا درويشي مهربان و با خدا زندگي مي كرد . كه از دست كارهاي پادشاه جانش به لب رسيده بود . هرچه در زمين كوچكش مي كاشت . سربازان پادشاه از او مي گرفتند . روزي تصميم گرفت با پادشاه صحبت كند ولي پادشاه و اطرافيانش به حرف او گوش نكردند . او را شلاق زدند و از قصر بيرون انداختند .

درويش با ناراحتي از قصر پادشاه دور شد و به خارج از شهر رفت و به چشمه اي رسيد . در آن جا وضو گرفت و روي سنگ نماز شروع كرد به دعا خواندن و درد،دل با خدا ، آن قدر دعا و گريه كرد كه از هوش رفت .

خداي بزرگ دعا هاي درويش را مستجاب كرد . به فرمان خدا زمين ترك برداشت و آب زيادي از دل زمين بيرون آمد و قصر پادشاه و اطرافيانش را كه در دشت سر سبزي خارج از شهر بود غرق كرد و درياچه اي زيبا به جاي آن قصرها به وجود آمد که مردم اسم آن را« زريوار» گذاشتند و از آن پس با خيالي راحت در كنار درياچه ي زيبا زندگي كردند و اكنون نيز آرامگاه درويش مهربان بر روي تپه اي در كنار درياچه قرار دارد .


 

برای دریافت متن کامل فعالیت های مربوط به این درس برروی دانلود در انتهای این نوشتار کلیک کنید، کمی صبر کنید و در صفحه ی باز شده بر روی Click here to start download
کلیک کنید.

دانلود


 


دوشنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۳۸۸

فعاليت هاي مكمل و فوق برنامه د ر كلاس درس



يكي‌ازوظايف‌اصلي‌نظام‌تعليم‌وتربيت‌درهرجامعه،‌فراهم كرد‌ن‌زمينه‌وفرصت‌هاي‌مناسب‌يادگيري‌به‌منظور‌رشدو شكوفايي‌استعدادهاي‌گوناگون‌ومتنوع دانش آموزان ‌است.اين امر در دوره‌ي ابتدايي‌،باعنايت به‌ويژگي‌هاي دانش‌آموزان‌اين دوره كه در سنين شكل گيري شخصيت مي باشند از اهميت مضاعفي برخوردار‌است كه نيازمند برنامه‌ريزي واتخاذ تدابير مناسب آموزشي و پرورشي براي ايجاد بنيادهاي اساسي رشد همه‌جانبه در ابعاد جسمي ،‌شناختي‌، اجتماعي ، عاطفي و... مي باشد.

علاوه بر نياز‌هاي متنوع دانش‌آموزان ، نياز هاي بر خواسته از شرايط خاص فرهنگي – اجتماعي در ابعاد ملي و محلي و هم چنين اقتضائات بين المللي ، نظام‌هاي آموزشي را با چالش جدي رو‌به رو نموده است .هر كشور بنا بر ديدگاه‌ها و رويكرد‌هاي حاكم بر نظام برنامه‌ريزي درسي و آموزشي به شيوه‌اي متفاوت به دنبال تدابير مناسب براي مواجه با چالش‌هاي فوق مي‌باشد.

فعاليت هاي مكمل(كمك برنامه) :

به آن دسته از فعاليت هاي دانش‌آموزان‌كه نيازمند حدّي ازنظارت‌مدرسه‌ومتفاوت‌ازآموزش‌كلاسي‌است‌ اطلاق مي‌گردد.در عين‌حال بخش مهمي از حيات تربيتي مدرسه مانند ورزش ،گروه هاي دانش‌آموزي ،روزنامه‌ي ‌مدرسه و...را تشكيل ميدهد.

فعاليت فوق برنامه:

فعاليتي است به منظور حفظ انگيزه و ايجاد چالش در يادگيرنده به منظور تجربه در فضاي آزاد ودر عين حال مرتبط با موضوعات درسي طراحي مي شود. دامنه‌اي كه براي فعاليت هاي فوق برنامه در نظر گرفته مي شود از مدرسه تا فضاهاي بيرون مدرسه است. فعاليت هاي فوق برنامه را الزاماً معلم طراحي نمي كند اما معلم مي تواند به عنوان عامل اصلي و محوري در طراحي فعاليت هاي فوق برنامه درسي نقش داشته باشد.

اهداف تهيه‌ي فعاليت هاي مكمل وفوق برنامه:

* دروني سازي و تعميق يادگيري وكاربرد آن در زندگي واقعي روزمره .

* غني سازي برنامه‌ي‌درسي با تاكيد براهداف محلي، منطقه‌اي وجهاني.

* بهسازي وروزآمدكردن فرايندياددهي – يادگيري.

* بستر سازي جهت توجه به تفاوت هاي فردي دانش‌آموزان و پرورش استعدادهاي خاص آنان.

* ايجاد زمينه به منظور توسعه‌ي مهارت‌هاي زندگي.

آن چه كه اكنون در مدارس به عنوان فعاليت هاي مكمل وفوق برنامه نام برده مي‌شود همان‌برنامه‌هايي

هستند كه به مسايل آموزشي متصل مي شوند ، اگربرنامه‌ي‌درسي كشور از هر لحاظ كامل باشد يعني‌همه‌ي ابعاد يادگيري را تحت پوشش قرار دهد ديگر نياز ي به فعاليت هاي‌مكمل نيست ولي در كشور ما چون برنامه‌ي درسي متمركز تدوين مي شود و از اهداف منطقه‌اي خبري نيست آموزش‌وپرورش در عمل بي‌نياز از اين فعاليت‌ها نيست .

هدف اساسي همه‌ي فعاليت هاي مكمل وفوق ‌برنامه در مدرسه اين است كه انگيزه‌هاو محرك هاي لازم براي ادامه‌ي رشد و‌تكامل طبيعي وسالم دانش‌آموزان فراهم شود و‌امكان كسب دانش و مهارت‌هاي ضروري وارزش‌هاي مطلوب براي بهره‌مندي از زندگي سالم اجتماعي مهيا گردد.

اصول طراحي فعاليت‌هاي مكمل وفوق‌برنامه:

- طراحي اين گونه فعاليت‌ها براي دانش‌آموزان لذّت بخش‌باشد.

- در طراحي اين گونه فعاليت ها از روش‌هاي فعال ياددهي- يادگيري كه دانش‌آموزان دوست دارند استفاده گردد.

- نقش تعاملي معلم – دانش‌آموز نيز در طراحي اين گونه فعاليت‌ها بايد مورد توجه قرار‌گيرد.

- در طراحي اين گونه فعاليت‌ها ، توجه به مسايل واقعي زندگي (محلي ، منطقه‌اي وجهاني) مدنظر‌است.

- در‌طراحي اين‌گونه فعاليت‌ها ، توجه به رشد همه ‌جانبه و پرورش تمام ابعاد شخصيت دانش‌آموزان مد نظر مي باشد.

- در‌طراحي اين‌گونه فعاليت‌ها ، توجه‌به ويژگي‌هاي محلي و منطقه‌اي و امكانات مدرسه و نياز ‌هاي دانش‌آموزان موردانتظار است.

- در‌طراحي اين‌گونه فعاليت‌ها لازم است اصل توجه به تفاوت‌هاي فردي نيز مد‌نظر قرار‌گيرد.

- جذابيت و تفكر بر انگيز بودن اين فعاليت‌ها مورد انتظار است.


سياست‌هاي حاكم بر تهيه‌ي فعاليت هاي مكمل وفوق:

  1. كاهش تمركز
  2. تقويت نقش دانش‌آموز در‌برنامه‌ريزي‌واجرا.
  3. افزايش‌مشاركت معلمان
  4. تلفيق دو مقوله‌ي آموزش‌وپرورش.
  1. تقويت‌نقش‌والدين‌ودانش‌آوزان.


توجه‌به نياز بومي‌ومحلي:

نظام برنامه‌‌ريزي‌متمركز‌ملي كشور‌ما عمدتاً تاكيد بر وجه اشتراك‌در هدف‌ها ، نياز‌هاوفرهنگ‌ها واستعدادها‌ي ‌عمومي‌است‌وبه تبع آن از نيازهاي محلي‌وبومي ، اهداف نو‌پديد بين‌المللي، تفاوت هاي فردي فراگيران غفلت ورزيده است. سرزمين پهناور ما كه از تنوع اقليمي ، زباني، اجتماعي ،اقتصادي و‌فرهنگي برخوردار است نيازمند اين توجه و امعان نظر خاصي در اين زمينه است.

روش‌هاي پيشنهادي در

  • روش‌پژوژه
  • روش بحث گروهي
  • روش ايفاي نقش
  • روش حل مسئله
  • روش پرس‌وجو
  • روش‌گردش علمي
  • روش مشاركتي وهمياري

پس‌فعاليت هاي مكمل وفوق‌به مجموعه‌اي از تجارب ، فعاليت‌ها و فرصت‌هايي اطلاق مي شود كه در درون كلاس درس يا خارج كلاس و مدرسه طراحي مي‌شوند و‌به دگرگون ساختن محيط آموزشي وتبديل آن به محيطي پرنشاط وپويا مي‌انجامد.


منابع:

*راهنماي طراحي و اجرا ي فعاليت هاي مكمل وفوق برنامه در دوره‌ي ابتدايي - دفتر آموزش‌وپرورش پيش دبستاني وابتدايي

**چكيده مقالات همايش تبين جايگاه فعاليت هاي مكمل وفوق- دفتر آموزش‌وپرورش پيش دبستاني وابتدايي با همكاري سازمان آموزش وپرورش استان كرمان.


تهيه و تدوين :

افشين لهوني : سرگروه آموزشي پايه دوم دبستان

شهرستان‌ مريوان زمستان 85


شنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۳۸۸

کلاس های چند پایه

با اندكي مطالعه در تاريخ تعليم و تربيت مي توان دريافت كه سابقه‌ي كلاس‌هاي چندپايه به آغاز تعليم و تربيت گروهي منتهي مي شود . و با درنظر گرفتن بافت جمعيتي روستاها در آينده نيز وجود خواهد داشت زيرا علاوه بر آن كه مسأله‌ي غيره اقتصادي بودن كلاس‌هاي كم تعداد را حل مي كند به تكميل پايه‌هاي تحصيلي نيز كمك مي نمايد . پراكندگي روستاها ، عوامل خاص جغرافيايي ، رشد منفي جمعيت به صورت كلي و كمبود تعداد دانش آموزان واجب‌التعليم در بعضي از روستاها ، استفاده از وجود اطفال لازم التعليم در امور كشاورزي در ساير امور معاش خانواده‌هاي روستايي ، كمبود يا نامناسب‌ بودن راه‌هاي ارتباطي بين روستاها و شهرها ، عدم موافقت بيشتر خانواده‌هاي روستايي به تحصيل دختران و .... از جمله مسايلي است كه وجود اين كلاس‌ها را الزامي مي سازد .

پس شايسته است نوع نگاه ما به اين كلاس ها و ضرورت وجودشان تغيير نمايد و به عنوان يك «فرصت آموزشي» و نه يك « بحران» كلاس هاي چند پايه را مورد توجه قرار بدهيم . مي توان گفت كه اين كلاس ها مثال زدن چندنشان با يك تير است چون مدير آموزگاري كه در يك كلاس چند پايه تدريس‌مي‌كند در واقع در طول يك سال ، تجربه‌ي شش سال آموزش را به دست مي آورد. پس بايد تدريس در اين كلاس‌ها را غنيمت بدانيم و به عنوان يك فرصت خوب به آن بنگريم .

تأثير مستقيم محيط رواني كلاس بر روي يادگيري دانش‌آموزان به عنوان يك عامل مهم داراي پشتوانه‌ي تجربه‌‌ي‌زيادي است . والبرگ محيط رواني كلاس را به عنوان جو يا فضاي كلاس توصيف مي كند . كه بالقوه همانند يك گروه اجتماعي بر آنچه كه دانش آموزان ياد مي گيرند ، تأثير مي‌گذارد . والبرگ حتي بيان مي كند كه تأثير محيط رواني كلاس بر يادگيري نتايج شناختي ، عاطفي و رفتاري تقريباً 30 درصد مي رسد . تأثير اين عامل در يادگيري نتايج مذكور از تأثير عوامل‌ديگر مانند رفتار ورودي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان بيشتر است .


سه عنصر محيط رواني كه مربوط به يادگيري
دانش آموزان است عبارتند‌ از : عاطفه ، وظيفه و سازماندهي . مدير آموزگاران اثربخش با تركيب اين سه عنصر قادر به ايجاد و آفرينش كلاس‌هاي خواهند بود ، كه در نظر دانش آموزان وجهه‌اي جذاب ، وظيفه‌مدار و كاملاً سازمان يافته دارد . كلاس‌هاي جذاب ، كلاس‌هايي هستند كه در آن دانش آموزان متوجه گونه‌اي احترام متقابل ميان خود و معلم مي شوند ، روابطي مثبت و منفي بر همكاري و مشاركت ميان دانش‌آموزان حاكم است و در نهايت درچنين كلاس هايي ، آن‌ها از رضايت و خرسندي بيشتري بهره‌مند مي شوند.

به هرحال توانايي صفت خوبي است ، و يك الگو يا تركيبي از الگوها كه بتواند توانايي را افزايش دهد بر هر چيزي كه شاگرد براي ساليان متوالي در پيش دارد اثر خواهد گذاشت و يادگيري در خلال اين سال‌ها را افزايش خواهد داد . حتي ساده‌ترين شيوه‌هاي متداول يادگيري توأم با تشريك مساعي ، از اندازه اثر نسبتاً‌ متعادلي برخوردار است .

اما برنامه هاي بهبود آموزش مبتني بر روش‌ها و الگوهاي بسيار خوب تدريس موجب افزايش سرعت پيشرفت كودكان در كلاس‌هاي چندپايه مي شود و تدريس خوب مبتني بر اين روش‌ها و الگوهاي مناسب باعث برطرف شدن بخش عظيمي از مشكلات كلاس‌هاي چندپايه خواهد شد و اين كلاس‌ها را براي معلم و دانش آموز لذت بخش مي سازد .

يكي از موضوع‌هاي كليدي كنفرانس جهاني آموزش براي همه، تلاش براي يافتن روش‌هاي يادگيري نوين و سازگار‌تر با نيازهاي دانش آموزان بود .هيچ راه‌حل آماده‌اي براي پيشرفت آموزش نمي توان يافت . هر كشور و اجتماعي بايد روش‌هاي آموزش خاص خود را بيابد و از تجربه‌هاي سايرين براي مقابله با مشكلات خويش بهره جويد .

تهيه وتدوين:

افشين لهوني شهرستان مريوان ‌

زمستان 86


منابع:

* حاج اسحاق ، سهيلا . فرايندياددهي يادگيري در كلاسهاي چند پايه .

* فعاليتهاي كلاس . دفتر همكاريهاي علمي بين‌المللي .

* آندرسون ، دبليو لوين . افزايش اثربخشي معلمان در فرايند تدريس .


جمعه، اردیبهشت ۰۴، ۱۳۸۸

نمونه سوال ریاضی پایه ی دوم

فرمت فایل "پی دی اف" می باشد که با برنامه ی adobe reader اجرا می شود.

در صورتی که این برنامه را بر روی کامپیوتر خود ندارید می توانید از اینجا آن را دریافت کنید.

برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید و در صفحه ی جدید مدتی صبر کنید تا عبارت Click here to start download

ظاهر شود. برای دریافت فایل بر روی عبارت فوق کلیک کنید.

دانلود


بازی کنید و گرسنگان را غذا دهید!

تعجب نکنید درست خواندید. سایت برنج رایگان درازای برنده شدن شنا در بازی با کلمات انگلیسی به گرسنگان و فقیران جهان غذا می دهد. با ورود به این سایت بازی آغاز می شود یک کلمه به شما داد ه می شود که می بایستی از میان چهار کلمه مترادف آن را بیابید. اگر پاسخ شما درست باشد ده دانه برنج برای گرسنگان جمع می کنید! نه کم نیست "اندک اندک جمع گردد..."

این سایت دانه های برنج را به برنامه ی جهانی غذای سازمان ملل تحویل می دهد. اگر شما پاسخ صحیح را کلیک کردید پرسشی مشکل تر برایتان انتخاب می شود و در صورت جواب اشتباه پرسشی آسانتر.

در سال 2007 تعداد 12255121230 دانه برنج و در سال 2008 نیز تعداد 43942622700 دانه برنج از طریق این سایت به سازمان ملل تحویل شده است. از ابتدای سال 2009 نیز تاکنون در حدود 7000000000 دانه برنج گردآوری شده است. دیروز نیز 64372550 دانه.

مگر نشنیده اید " تو نیکی کن و در دجله انداز..." پس منتظر چی هستید شروع کنید.

این هم آدرس سایت: http://www.freerice.com


گشتی در مجلات رشد

حافظه‌ی قوی‌می‌خواهید،بفرماییدکشمش!

انگور‌هم‌تازه‌اش پرخاصیت است وهم خشکش.این ‌میوه‌سرشار از ویتامین‌های A، B، C ،آهن،کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیوم،یدومنگنزاست، خشک‌هم که ‌بشودونامش‌هم که‌تغییرکندوتبدیل‌به کشمش‌بشود، باز‌هم‌فرقی‌نمی‌کندوخاصیت‌خودرادارد.اگرحافظه‌ی قوی ‌می‌خواهید ،صبح‌ناشتا حتماً کشمش‌بخورید . اگر ‌خدایی‌نکرده به‌بیماری‌هایی مثل‌کم‌خونی‌ ،رماتیسم، کم‌اشتهایی، نقرس،امراض‌قلبی‌وکبدی‌دچارید کشمش‌‌درمان‌خوبی‌است.از‌همه‌ی این ها گذشته‌ کشمش برای سلامتی‌وضعف عمومی بدن‌هم بسیار مفید است.

بادام را آهسته بجوید!

غیر‌از شب یلدا ،اگر می‌توانید صبح‌ناشتا بادام‌پوست‌ کنده‌و سفیدشده بخورید، چون‌کلسیم بالایی دارد و به همین‌خاطر مقوی‌ونیروبخش است، بادام سرشار از ویتامین های Aو Bو قندوپتاسیم ،منزیم،مس،کلسیم وفسفراست. آن را چه‌تازه‌وچه‌خشک، آهسته‌بجوید تا‌با‌آب دهان مخلوط‌وزود هضم‌شود. البته‌اگر کمی‌آن ‌را‌بودهید هضمش‌آسان‌تر می‌شود. خوردن‌بادام ‌برای ‌بهبودرشد‌استخوان و‌جلوگیری‌ازپوکی‌‌استخوان هم ‌موثراست و به‌کاهش کلسترل‌خون کمک‌می‌کند.


گردو‌بخورم‌یانخورم؟

گردو سرشار از ویتامین‌های A ، B، E ،F،آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم وفلویک‌اسید دارد. مغز گردو از بهترین دارو‌هابرای درد شکم ودردهای روده‌ای به ‌شمار می‌رود. خوردن روزانه‌ی گردو برای‌کسانی‌که مبتلا به‌بیماری‌دیابت‌هستند و‌با‌کمبود ویتامین F مواجه ‌می‌شوندمفید‌است. درضمن گردوبرای پایین آوردن کلسترل خون‌است وباعث کاهش التهاب رگ‌های‌ خون‌می‌شود.مصرف‌روزانه‌ی گردو همراه‌با غذای ‌معمولی‌، مخصوصاً صبح‌ها،‌کلسترول خون‌را کنترول ‌می‌کند. شب‌ها‌هم خوردن گردو‌باکمی‌ پنیر برای ‌تقویت‌بدن و رفع ضعف‌عمومی‌ مفیداست.

گردو در‌مقابل این‌همه‌خاصیت، مضراتی‌هم‌دارد. کسانی که‌دچار‌حساسیت‌هستند یا‌چاق‌‌اند ونارحتی‌کلیه ‌دارند باید‌از‌خوردن گردو‌پرهیز‌کنند. چون‌زیاد ‌خوردن‌ آن موجب‌پیدایش جوش‌وورم در سقف دهان و‌گلو ولثه ‌ها می‌شود. راستی‌یادمان‌باشد بعد‌از‌خوردن‌گردو حتماً دهانمان‌را با‌آب سرد بشوییم.



تهیه وتدوین:

افشین لهونی سرگروه آموزشی

پایه‌ی دوم دبستان شهرستان‌مریوان

منابع‌: مجلات رشد آذر ماه 86


چهارشنبه، اردیبهشت ۰۲، ۱۳۸۸

یک معلم اثر بخش کیست؟

معلماني اثر بخش هستند كه دستيابي به اهداف خاصي رادرنظرمي گيرند، خواه اين اهداف توسط خود آنان ويا ديگران تهيه وتدوين شده باشند، در نتيجه آنان كه به دنبال بررسي موارد افزايش اثر بخشي معلمان هستندبايداهداف مورد نظر معلمان را با دقت بشناسند،صرف نظر از اينكه چنين اهدافي توسط معلمان يا ديگران تدوين شده باشد.

نتيجه ي منطقي اين امر آن است كه معلمان اثر بخش بايد دانش و مهارتهاي مورد نياز جهت دستيابي به اهداف مورد نظر راداشته باشند ونيز بايدبتوانند آنها را در زمان مناسب به شيوه ي مطلوب و مورد انتظار به كار گيرند .


 

معلمان در مقام برنامه ريز وطراح آموزشي، در چند گروه قرار ميگيرند و با شناخت ويژگيهاي خاص حرفه اي يا غير حرفه اي بودن آنان مشخص مي شود .

1- معلمان حافظه گرا (غير حرفه اي)

  • فراگيران را آدمهاي ماشيني فرض مي كنند و مي كوشند مغز آنها را مانند يك مخزن پر كنند.
  • به كاربرد آموخته ها اهميت نمي دهند.
  • به تفكر دانش آموزان توجه ندارند ومطالب را به صورت كليشه اي ياد مي دهند.
  • اطلاعات گسترده اي در اختيار دانش آموزان قرار مي دهند ، ولي عمق مفاهيم بسيار كم است .
  • ذهن انسان را مانند عضله اي فرض مي كنندكه هر چه تمرين وتكرار كند قويتر مي شود.
  • به هر دانش آموزي كه بتواند فقط حفظ كند، اهميت بيشتري مي دهند.
  • از روشهاي تدريس سنتي و يكسويه وغير فعال بهره مي گيرند.
  • ارزشيابي از نوع ملاكي را به كار مي بندندو به صورت كليشه اي از آن استفاده مي كنند.


 

- معلمان معلم مدار (غير حرفه اي)

  • خود را تنها فرمانده ي كلاس مي دانند .
  • در مورد اطلاعات و اقدامات خويش تعصب دارند.
  • دوست دارند همه چيز از زبان آنها گفته شود ودانش آموزان منفعل و شنونده باشند .
  • در كلاس آنان تدريس به صورت غير اكتشافي انجام مي شود .
  • تدريس مي كنند ودانش آموزان درس را ياد مي گيرند بنابر اين فرايند دو سويه ي ياددهي- ياد گيري در كلاس آنان اتفاق نمي افتد .
  • فقط به خود اهميت مي دهند وفقط ياد كردن ها را عرضه مي دارند .


     

3- معلمان عمل گرا (حرفه اي)

  • به فرايند كار اهميت مي دهند وبه آن توجه دارند.
  • فرا گيران را افرادي خلاق وصاحب فكر مي دانند.
  • براي كار كردهاي ذهني وعملي ارزش قايلند.
  • انسان را بالقوه داراي تواناييهاي بسيار مي دانند كه هر زمان، امكان بروز آن وجود دارد.
  • براي بروز خلاقيت ونو آوري آموزش مي دهند.
  • به تجزيه وتحليل مفاهيم مي پردازند.
  • به دنبال مغزهاي نوجو مي گردند.
  • براي كيفيت اعمال ارزش قايلندنه براي كميت آنها.


     

4- معلمان شاگرد مدار(حرفه اي)

  • شيفته وعاشق خود جوشي فرا گيرانند.
  • راهنما وتسهيل كننده ي آموزشند.
  • از كليه ي امكانات ووسايل براي آسانتر كردن ياد گيري كمك مي گيرند.
  • به استعدادها وعلايق دانش آموزان توجه دارند.
  • به جويندگي و پويندگي دانش آموزان توجه دارند.
  • از روشهاي اكتشافي و فعال براي تدريس بهره مي گيرند.

معلمان بعضاً به تجديد نظر در شيوه هاي آموزشي التفات ندارند.

علتها:

  • آگاهي نداشتن از تغيير لازم.
  • نبود دانسته ها و مهارتهاي كافي.
  • بي اعتقادي به نتيجه ي تغيير لازم روش‌آموزشي.


 

الف- آگاهي نداشتن از تغيير لازم.

بعضي از معلمان تغيير روش آموزشي را لازم نمي دانندآنها باور دارند كه وظيفه ي خودرابه خوبي انجام داده اند و يا لااقل آنچه را مي توانندعمل مي كنند اينان ضرورت تغيير روش را در جنبه هايي از كاركرد تدريس خود نمي پذيرند.

ب- فقدان دانش و مهارت كافي:

براي ايجاد تغيير، اينكه فقط نياز به تغيير را بشناسيم در خيلي از موارد مارا به مقصد نمي رساند. به پيشرفت آموزش به دانسته ها ومهارتهاي معلم بستگي دارد، معلمان مي توانند مهارتهاي خود را از منابع زير به دست آورند:

  • دوره ي كارآموزي قبل از خدمت
  • كتاب راهنما ودستورالعملها
  • دوره ي كار آموزي ضمن خدمت

ج- بي اعتمادي به تغيير روش آموزشي:

بعضي از معلمان بر اين باورند كه تاثيرشان در زندگي دانش آموزان اندك است آنها نمي توانند در تدريس خودموفق باشند، بنابراين مقاومت اين معلمان در برابر هر گونه تغيير تعجبي ندارد .


 


 

منابع: ــــــــــــــــــ


 

  1. آموزش راههاي ياد گيري- سازمان آ-پ مازندران


 

  1. افزايش اثر بخشي معلمان در فرايند تدريس نورين دبليو اندرسون

یکشنبه، فروردین ۳۰، ۱۳۸۸

امتحان و اظطراب

درلغت اضطراب امتحان از دو کلمه ی اضطراب وامتحان تشکیل شده است .اضطراب یک احساس بسیار ناخوشایند و اغلب دلو اپسی است که با یک یا چند تا از احساس های جمعی همراه است ، مثل خالی شدن سرودل ، تنگی قفسه ی سینه ، تپش قلب، تعرق، سردرد، یامیل جبری ناگهانی برای دفع ادرار، بی قراری ومیل برای حرکت.

طبق تحقیقات انجام شده درصد ابتلا ء آن بین دختران وپسران یکسان است ودانش آموزان شهری از روستا بیشتر دچار این مشکل می شوند ودر بچّه های اول خانواده شیوع بیشتری دارد .

اما امتحان نوعی ارزشیابی است که طبق اصول معینی انجام می گیرد .و وسیله ای است برای توصیف و اندازه گیری رفتار دانش آموزان در جهت اهداف آموزش وپرورش و کمک به بهبود یادگیری دانش آموزان .

به طور کلی انسان دوست ندارد در رفتار هایش همواره مورد ارزیابی و نقادی دیگران واقع گردد، به همین دلیل هر زمان که در موقعیت امتحان وآزمون قرار می گیرد به گونه های دچار اضطراب می گردد. زمانی که دانش آموز ان به طور چشمگیری دچار اضطراب شوند، چنین اضطرابی می تواند آثار زیستی وروانی زیانباری را به همراه داشته باشدوزمینه ی فراموشی های زودگذر وخطای ادراک را فراهم می آورد.به همین دلیل در بسیاری از موارد نتایج حاصل از آزمون ها ی انجام شده ازدانش آموزان که شدیداً دچار اضطراب می شوند بیانگر فراموشی های آنی وخطاهای ادراکی آن هاست.

روش های کا هش اضطراب

متناسب بودن سطح انتظارات خانواده با توان واقعی فرزندان.

توجه به میزان تلاش کودکان ونوجوانان ونه صرف نتایج حاصل از انجام آزمو ن ها ی مختلف

توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان واجتناب از مقایسه ی آن ها با دیگران.

داشتن انتظارات معقول از کودکان و نوجوانان وتشویق مثبت توانمندی های آن ها .

تسلط بر موضوعات درس وآمادگی های ذهنی و روانی بیشتر برای آزمون ها.

شرکت دانش آموزان در آزمون های فرعی در شرایط متفاوت قبل از آزمون اصلی .

داشتن تصور روشن نسبت به آینده ودر حد توان تلاش کردن.


نقش معلم در کاهش اضطراب دانش آموزان

تبدیل نکردن جلسه ی امتحان به یک صحنه ی دادگاه یا حسابرسی.

دور کردن عوامل مخرب واضطراب از جلسه ی امتحان با مهربانی و چهره ای گشاده.

بیرون آوردن دانش آموزان از حالات هیجان زدگی وتنش روانی وعضلانی با چهره ای خندان در بیان جملات گیرا وخوشایند.

دادن آرامش روانی به دانش آموزان با جمله های کوتاه و همراه باشوخ طبعی .

خودداری از تحقیر وتنبیه واضطراب در جلسه ی امتحان.


چگونگی سوالات امتحان و کاهش اضطراب

طرح سوالات در درجه ی اول هدف های یادگیری را در نظر گیرد .

سوالات آموخته های دانش آموزان را ارزیابی کند نه ندانسته های آن ها را.

معلم هدف اصلی خود را از امتحان مشخص ومعین کند .

توجه به سطح عمومی دانش آموزان در تهیه ی سوالات.

به دانش آموزان فرصت استفاده از معلومات خود را در موقعیت های دیگر بدهد .

نوع و تعداد سوالات متناسب با توان ذهنی دانش آموزان باشد .

سوالات باید کاملاً خوانا و روشن ، صریح، قابل فهم و وبی نیاز از تعبیر وتغییر باشد .

ارزشیابی باید به صورت مستمر و دائمی باشد.

شرایط امتحان به گونه ای باشد که شاگرداحساس کند در یک جلسه ی آموزشی قرار دارد.


امتحان از دانش آموزان دارای هفت هدف اساسی است:

کمک به یادگیری دانش آموزان

کمک به فراگیر برای آشنایی با هدف های آموزشی .

برانگیختن رغبت و علاقه ی دانش آموز به یادگیری .

تصمیم گیری برای شروع مراحل بعدی تدریس.

اصلاح روش تدریس

ملاک ارتقاء وطبقه بندی دانش آموزان .

تصحیح نتایج وفعالیت های دانش آموزان و دادن باز خورد به آن ها .

علل وعوامل اضطراب امتحان در دانش آموزان بار مختلف است . اما مهم ترین علل آن فهرست وار عبارت است از:

الف ) عوامل فردی وشخصیتی دانش آموز چون اضطراب عمومی ، پایین بودن سطح عزت نفس ، هوش ، ارزیابی شناختی ، عدم آمادگی ، عدم توجه وتمرکز ، روش های مطا لعه ی نادرست و انتظارات سطح بالا .

ب) عوامل
آموزشگاهی و اجتما عی چون انتظارات معلمان ، رقابت ، سیستم آموزشی حاکم بر مدرسه ، نوع درس ، موقعیت ومراقبان امتحان و مدرک گرایی.

ج) عوامل خا نوادگی چون شیوه ی تربیتی والدین ، انتظارات سطح بالای آن ها ، جو عاطفی حاکم بر خانواده ، ویژگی ها ی شخصیتی والدین و طبقه ی اقتصادی واجتماعی.

منابع : ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان - شهلا فرقانی رییسی

کار برد روانشناسی در آموزشگاه - دکتر بدری مقدم

نشریه های پیوند

دوش های پیشگیری از افت تحصیلی - دکتر اسماعیل بیابانگرد



شنبه، فروردین ۲۹، ۱۳۸۸

تغذیه در زنگ تفریح

بعد از يک روز طولاني در مدرسه، بچه‌ها با گرسنگي به خانه مي‌‌آيند آيا فکر کرده‌ايد که، براي کودکتان چه غذايي درست کنيد؟ آيا آن غذا را دوست دارد يا نه؟ آيا غذايي را که شما با اشتياق درست کرده‌ايد، مي‌خورد؟ و يا از شما غذاي ديگري مي‌خواهد؟ تمام اين ها مسائلي است، که فکر والدين را به خود مشغول داشته است. والدين مي‌خواهند که فرزندانشان سالم و سرحال باشند. آن‌ها پول براي خريد خوراکي، به فرزندان خود نمي‌دهند، زيرا غذاي داخل خانه را سالم مي‌دانند. امّا تا به حال فکر کرده‌ايد که اگر فرزندانتان غذاي خانه را دوست نداشته باشند، چه بايد کرد؟


به‌طور کلي مدرسه براي کودک بسيار مفيد است. از اين نظر که کودک ياد مي‌گيرد چگونه با بچه‌هاي هم‌سن و سال خود بازي کند و براي سالم بودن چه کارهايي مي‌تواند انجام دهد.او ياد مي‌گيرد که چه غذايي سالم است؟ و چگونه و براي چه غذاهايي پول خود را بايد خرج کند و ... .

آياشماتابه حال به کودک خود غذايي داده‌ايد که با خود به مدرسه ببرد؟ اين غذا بايد چه‌ويژگي‌هايي‌داشته‌باشد؟غذايي که به کودک خود مي‌دهيد بسيار مهم است، چرا که مقدار انرژي لازم براي کودک، توسط اين غذا فراهم مي‌شود. بچه‌ها بايد غذاهاي متنوع و سالم بخورند تا فعال و سرزنده باشند.اين غذا بايد از نظر تغذيه‌اي سالم باشد، راحت و آسان به مدرسه برده شود و نبايد هضم آن به قدري سنگين باشد که اشتهاي کودک به شام‌يا نهار را از بين ببرد.

اين غذا بايد:

- مقداري پروتئین داشته باشد. اين پروتئين مي‌تواند: گوشت، پنير يا تخم مرغ باشد.

- داراي مقداري سبزيجات باشدداراي مقداري ميوه تازه باشد.

- به‌ همراه اين غذا بايد مقداري آب يا شير نوشيده شود.

- شيريني، آب نبات، تافي و ... حذف شود.

- از نا‌ن‌ها يا بيسکويت‌هاي غله (مانند: نان يا بيسکويت گندمي، جويي و...) استفاده شود.

- هيچ گونه مزه، طعم و رنگي به آن اضافه نشده باشد.

البته اين نکته را فراموش نکنيد که بايد اشتهاي فرزند خود را در نظر بگيريد و به مقدار لازم هر کدام از موارد فوق را به او بدهيداگر غذايي براي بردن به مدرسه نداشته باشيد، ميوه ي تازه و آجيل از بهترين مواد غذايي مي‌باشند، زيرا اين مواد غذايي علاوه بر توليد انرژي زياد باعث افزايش قدرت فکري کودک مي‌شود.

به‌طور کلي اگر کودکان بين غذاي سالم و ناسالم فرق بگذارند و سعي کنند که از غذاي سالم استفاده کنند، در بزرگسالي هم ميل به خوردن غذاي سالم دارند شما به کودک خود مي‌توانيد غذايي سالم و خوشمزه بدهيد، مثل ساندويچ کرهعسل ، مرغ، تن ماهي و تخم مرغ ... . و به‌عنوان نوشيدني هم مي‌توان آب، شير و آب‌ميوه خانگي و ... به او داد.


جمعه، فروردین ۲۱، ۱۳۸۸

اثرات تلویزیون بر افت تحصیلی

دهه ی١٩۵٠ وقتی که در تلویزیون همه جا را گرفت ، بسیاری از مردم نگران شدند که مبادا جای کتاب ودرس را بگیرد ، خانواده ها دیگر حرف نزنند و افراد، مصرف کننده ی منفعل برنامه های سرگرم کننده شوند ونتوانند خودشان موجبات سرگرمی خود را فراهم کنند . برخی از مفسران اجتماعی معتقدند که در حال حاضر وضع به همین منوال است ، بعضی دیگر معتقدند که تلویزیون تاثیر بسیار کمی داشته است.

اغلب خانواده ها به طور متوسط درشبانه روز حدود هفت ساعت تلویزیون تماشا می کنند . مطا لعات در مورد تماشای تلویزیون توسط افراد سنین مختلف نشان می دهد که حتی نوزادان هم روزانه نیم ساعت در معرض تماشای تلویزیون قرار می گیرند . کودکان سنین چهار تا شش سال به طور متوسط حدود دو ساعت ونیم تلویزیون تماشا می کنند . البته این حد متوسط ، نشان دهنده ی تغییرات وسیعی نیست که عملاًدر بین کودکان مشاهده می شود.

درایام تعطیل روزانه شش تاهشت ساعت تلویزیون تما شا می کنند . یک مطا لعه بر روی دانش آموزان کلاس اول ودوم نشان داده است که یک سوم آنها ، روزانه ، چهار ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می کنند و حدود ده در صد آن ها هیچ گاه تلویزیون نگاه نمی کنند .


سوال مهمی که در مورد اثرات آموزشی تلویزیون توجّه صاحب نظران را به خود جلب کرده است ، که آیا اصولاً تماشای برنامه های تلویزیونی در محیط خانواده ، باعث خواهد شد که کودکان در محیط مدرسه فعالیت های بهتری ازخودنشان دهند؟

هر چند پیدا کردن جواب صحیح وقانع کننده برای این سوال مشکل به نظر می رسد ، با وجود این بررسی تحقیقات انجام شده نمی تواند وجود تلویزیون را به عنوان عاملی موثر در امر تحصیل ودرس خواندن کودکان اثبات کند . از طرف دیگر ، این مسئله هنوز معلوم نیست که وجود تلویزیون در محیط خانه باعث می شود کودکان در مدرسه نمرات کمتری به دست آورند . البته معمولاً کودکانی که در مدرسه نمرات بد به دست می آورند ، کسانی هستند که اوقات بسیاری از وقت آزاد خود را در منزل به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند ، اما عکس این مسئله به هیچ وجه صادق نیست ، به عبارت دیگر ، تما شای مداوم وزیاد تلویزیون عامل اصلی به دست آوردن نمرات بد ووضع نا مناسب تحصیلی نیست. بررسی رفتار کودکان در مقابل تلویزیون نشان داده است که معمولاً تماشای بیش از حد برنامه های تلویزیونی به وسیله ی کودکان حاکی از فشار یا ناکامی یا روابط نامناسب انسانی است . البته هیچ بعید نیست که همین عوامل در عین این که باعث توجّه بیش از اندازه ی کودکان به تلویزیون می شود ، به وضع تحصیلی آن ها نیز در مدرسه لطمه بزند. در ضمن ممکن است کودکی که با چنین وضعیتی روبه رو می شود واز جهت تحصیلی مشکلاتی برایش ، پیش می آید ، تحت تاثیر ناکامی و ناراحتی حاصله بیش از پیش ،به دنیا ی شیرین و تخیلات واوهام تلویزیون پناه می بردواوقات بیشتری راصرف تماشای برنامه های هیجان انگیزکند.

فیلیپ نیومن وباربارانیومن با متاآنالیز٢٣تحقیق، عنوان می کنند که پیشرفت تحصیلی در میان کودکانی که در هفته ده تا پانزده ساعت تلویزیون تماشا می کنند ، در بالاترین حد است. (در مقایسه با کودکانی که کمتر از ده ساعت تماشا می کنند ) و سپس با افزایش ساعات تماشا ، از بیست تا چهل ساعت در هفته، میزان پیشرفت تحصیلی به طور چشمگیر ی کا هش می یابد .

به طور کلی ، نتیجه ی حاصل از از اثرات تلویزیون بر مهارت مطالعه وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان به شرح زیراست :

١- تماشای بیش از حد تلویزیون، به ویژه در سالهای اولیه ی مدرسه ، موجب تضعیف مهارت های خواندن می شود .

٢- چناچه برنامه های تلویزیونی تمام اوقات روز کودک را پر کند ، ممکن است انگیزه ی او را برای کشف مجهولات تضعیف کند واندیشه وتفکر منفعلانه و غیره خلاقی را در او به وجود آورد.

٣- تماشای تلویزیون به مدت ده تا پانزده ساعت در هفته بر پیشرفت تحصیلی کودکان اثرات مثبت دارد ، اما تماشای بیش از این حد دارای اثرات منفی است .

۴- اثرات تلویزیون بر افراد دارای بهره ی هوش بالا در مقایسه با افراد دارای بهره ی هوش پایین یا متوسط ، منفی تر است.

۵- افرادی که در سنین پایین وبه طور زود رس مهارت خواندن پیدا می کنند ، در بزرگسالی کمتر تلویزیون تماشا می کنند.

۶- تلویزیون عمدتاً دیده می شود ، در حالی که کتاب فهمیده می شود.

٧- بررسی رفتار کودکان در مقابل تلویزیون نشان داده است که معمولاً تماشای بیش از اندازه ی برنامه های تلویزیونی به وسیله ی کودکان ، علامت نا کامی یا روابط نامناسب انسانی است.

٨- در سال های اول مدرسه ، کودکان باهوش تراز تلویزیون بیشتر استفاده می کنند ودر نتیجه از مطالب موجود در برنامه ها بهره ی زیادتری می برند ، در حالی که پس از دوازده وسیزده سالگی ،تلویزیون بیشتر مورد استفاده ی کودکان کم هوش تر و حتی کند ذهن قرار می گیرد و کودکان باهوش تر به مطالب چاپی چون کتاب ، روزنامه ، مجلّه و... روی می آورند.

٩-تلویزیون می تواند برای تشویق افراد جامعه به ویژه کودکان ونوجوانان به مطالعه ی کتاب وکتابخوانی استفاده کرد.

١٠-تلویزیون وقت آزادی را که می توان با استفاده از آن کتاب خواند ، کاهش داده است .

١١-پدران ومادران می توانند با آگاهی از فیلم ها وبرنامه هایی که تلویزیون نمایش می دهد، در صورتی که آ ثار اولیه ی آن به صورت کتاب موجود باشد ، فرزندان خود را تشویق به خواندن اثر کند نمایش تلویزیون را محرک و انگیزه مطالعه سازد.

پس بهتر است همراه با کودکان تلویزیون تماشا کنید ودر باره ی داستان ها و اطلاعات نمایش داده شده صحبت کنید.

منابع:

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  1. روش های پیشگیری از افت تحصیلی – دکتر اسماعیل بیابانگرد
  2. رابطه ی تماشای تلویزیون و مهارت مطالعه- دکتر اسماعیل بیابانگرد



طمع ، بخشش

یک داستان بسیار زیبا در مورد طمع و بخشش که …… :

يک مردِ روحاني، روزي با خداوند مکالمه اي داشت: "خداوندا! دوست دارم بدانم بهشت و جهنم چه شکلي هستند؟"
خداوند آن مرد روحاني را به سمت دو در هدايت کرد و يکي از آنها را باز کرد؛ مرد نگاهي به داخل انداخت. درست در وسط اتاق يک ميز گرد بزرگ وجود داشت که روي آن يک ظرف خورش بود؛ و آنقدر بوي خوبي داشت که دهانش آب افتاد!

افرادي که دور ميز نشسته بودند بسيار لاغر مردني و مريض حال بودند. به نظر قحطي زده مي آمدند. آنها در دست خود قاشق هايي با دسته بسيار بلند داشتند که اين دسته ها به بالاي بازوهايشان وصل شده بود و هر کدام از آنها به راحتي مي توانستند دست خود را داخل ظرف خورش ببرند تا قاشق خود را پُر کنند. اما از آن جايي که اين دسته ها از بازوهايشان بلند تر بود، نمي توانستند دستشان را برگردانند و قاشق را در دهان خود فرو ببرند.
مرد روحاني با ديدن صحنه بدبختي و عذاب آنها غمگين شد. خداوند گفت: "تو جهنم را ديدي!"

آنها به سمت اتاق بعدي رفتند و خدا در را باز کرد. آنجا هم دقيقا مثل اتاق قبلي بود. يک ميز گرد با يک ظرف خورش روي آن، که دهان مرد را آب انداخت!
افرادِ دور ميز، مثل جاي قبل همان قاشق هاي دسته بلند را داشتند، ولي به اندازه کافي قوي و تپل بوده، مي گفتند و مي خنديدند. مرد روحاني گفت: "نمي فهمم!"

خداوند جواب داد: "ساده است! فقط احتياج به يک مهارت دارد! مي بيني؟ اينها ياد گرفته اند که به همديگر غذا بدهند، در حالي که آدم هاي طمع کار تنها به خودشان فکر مي کنند!"


7اصل طلایی خلاقیت


کمپانی پیکسار یکی از بزرگترین و موفق ترین شرکت های سازنده ی انیمیشن در سطح دنیا می باشد با هم هفت اصل طلایی خلاقیت را از زبان جان لستر مدیر بخش پرورش خلاقیت این شرکت می خوانیم.
اصل طلایی خلاقیت از جان لستر به عنوان مدیر بخش پرورش خلاقیت کمپانی پیکسار
. هرگز یک ایده را مطرح نکنید.

صرفنظر از این که نیت چه کاری دارید؛ می خواهید کتاب بنویسید، یک وسیله طراحی کنید یا یک فیلم انیمیشنی تولید کنید استارت کار را خود فقط با یک ایده نزنید. لااقل با سه ایده اولیه کار را شروع کنید. دلیلش هم واضح است: وقتی یک تهیه کننده با پیشنهاد جدیدی پیش من بیاید یعنی او قبل از آمدن پیش من، یک مدت زمان طولانی روی پیشنهادش وقت صرف کرده و در مورد آن به خوبی فکر کرده است ،این یعنی محدودیت. پاسخ من به چنین تهیه کننده ای همیشه این خواهد بود: هروقت سه ایده داشتی پیش من برگرد . این به این معنا نیست که یکی از آنها خوب باشد و دو تای دیگر بد. من در حقیقت خواهان سه ایدۀ واقعاً خوب هستم که از بین آنها کسی نتواند بهترین را انتخاب بکند. به عبارتی سه ایده ای را انتخاب کنید که دربارۀ هر سه آنها حرفی برای گفتن داشته باشید و بتوانید در برابر آنها دفاعیه ارائه کنید. بعد از دفاعیۀ شما حالا نوبت ماست که تشخیص بدهیم کدام بهترین است.

آدمهای خلاق اغلب تمامی تمرکز خود را بر روی یک ایده می گذارند و همین امر در ابتدای راه پروژه باعث ایجاد محدودیت در نظراتشان می شود، توصیۀ من این است که هر شخص خلاق باید خود را از این معضل رها کند. با پرداختن به این اصل قطعاً غافلگیر می شوید و می بینید که چطور توجه به این ضرورت، افکارتان را به طور ناگهانی به چیزهایی معطوف می کند که نسبت به آنها قبلا بی توجه بودید.

با این دسته بندی افق نگاهتان به طور ناگهانی تازه می شود. این اعتقاد من است و به شما اطمینان می دهم که همواره حداقل سه ایدۀ خوب در هر کاری وجود دارد.

2. اولین خنده را به خاطر بسپارید

بزرگترین مانع در روند خلاقیت به افزایش ایده ها و نظراتتان برمی گردد. اصلاح، دستکاری و پالایش بسیار مهم اند اما خطراتی هم دارند. وقتی داستان، جوک یا فکری را به قلم می آورید به مرور زمان اثرش را از دست می دهد و رنگ کهنگی به خود می گیرد. مثلاً وقتی برای دومین بار جوکی را می شنوید هنوز هم با تمام وجود می خندید . سومین یا چهارمین مرتبه که می شنوید طبیعی است خنده اتان کمتر می شود و اگر برای صدمین بار بشنوید قطعاً نسبت به آن متنفر می شوید.

من معمولا این موضوع را به نویسندگانی که برایم می نویسند، می گویم: حواستان به اولین خنده باشد و در صورت نیاز حتماً آن را بنویسید. گهگاه انجام آن ممکن است زحمت آور باشد اما اهمیت زیادی دارد. بیشتر اوقات موضوعات خوب ممکن است به این دلیل که زیاد در ذهن نمی مانند گم شوند، تصور کنید وقتی شخصی برای اولین بار نظری را می شود چه احساسی به او دست می دهد.

3.کیفیت بزرگترین طرح تجاری کار است.

یک قانون بسیار سخت، قاطع و تعیین کننده در این رابطه وجود دارد: هیچ سازش و مصالحه ای وجود ندارد. عدم سازش در کیفیت صرفنظر از محدودیت هایی که در تولید وجود دارد شامل محدودیت های هزینه ای یا تعیین مدت زمان معین می باشد. اگر ایدۀ مناسبی به ذهنتان خطور کرد به این معناست که باید دوباره از اول شروع کنید و این همان چیزی ست که باید به آن بپردازید و انجام بدهید. در هر حرفه و صنعت خلاقانه ای کیفیت شالوده منحصر به فرد یک برنامۀ تجاری برای قدم نهادن در یک مسیر طولانی است. متأسفانه بسیاری از مدیران از این موضوع غافلند اما تماشاگر به خوبی نسبت به آن آگاه است. فرآیند تولید را زمانی می توانیم تمام شده تلقی کنیم که مسئول بخش خلاقیت اعلام نماید که کار پایان یافته است. البته این به این معنی نیست که دیگر فشاری بر روی کار وجود ندارد. ــ البته همیشه به شکلی فشار هست ـ حتی شخص خلاقی که به صورت انفرادی نیز کار می کند همیشه نیازمند اعلان کلام پایانی کار هست.

4.همه چیز به کار تیمی بستگی دارد.

یکی از رایج ترین سوالاتی که همواره مطرح بوده این است که آیا کارهای گروهی خلاقانه تر است یا کارهای انفرادی؟ پاسخ من در بیشتر موارد این است تیم. این گروه است که باعث میشود شما از قوانین خاصی پیروی کنید. به عنوان یک مدیر وظیفۀ خود می دانم که سلسله مراتب کاری را از میان بردارم. ابدا موضوع این نیست که ایده نظر چه کسی است همه روی آن کار میکنند و همین مهمترین قانون برای ماست. تیم باید صادق، رک و کوشا باشد تا بتواند خالصانه به پرورش خلاقیت تک تک افراد گروه کمک نماید و در نهایت هیچ چیزی جز تصمیم گروه نباید اجرا شود.

5. شوخي ، بازي و سرگرمی باعث تحریک خلاقیت میشود نه رقابت

چنین طرز تفکری وجود دارد که اگر دو نفر که اصلا قادر به تحمل یکدیگر نیستند را کنار هم در یک اتاق بگذارید میتوان امیدوار بود که علیرغم تمام انرژی های منفی بین این دو، این کار نتایج خلاقانه ای در کار به دنبال خواهد داشت . من با این طرز فکر مخالفم. همکاری متقابل، اعتماد به نفس و شوخي ، بازي و سرگرمی ، راه رسیدن به کار خلاقانه است. افراد خلاق باید مطمئن باشند که برای ساخت یک فیلم بزرگ مورد حمایت همه عوامل هستند و باید نسبت به این که دربارۀ چه موضوعی کار می کنند، مطلع باشند. از ویژگی های افراد خلاق این است که خیلی زود از انجام کارهای یکنواخت خسته می شوند، دمدمی مزاجند و کنترل آنها کمی سخت است . باید محیط کاری جالب و جذابی برایشان فراهم کنید و مراقبشان باشید .اگر شرایط چالشی خلاقانه ای برای آنها مهیا باشد مطمئن باشید که صرفاً کار خوب تولید میکنند .بایستی علاقه آنها نسبت به آنچه که انجام می دهند تحریک شود؛ باید نسبت به این موضوع که جزئی از تیم یک پروژۀ خاص هستند به خود افتخار کنند ؛ که ایجاد این احساس جزء وظایف مدیریتی ست. شما به عنوان یک مدیر باید این توانایی را داشته باشید که چالشهای خلاقیت برانگیز را برای آنها آماده کنید .این کار دشواری ست، و هیچ کس هم ادعا نکرده که هدایت اشخاص خلاق کار ساده ای ست.

6.برونداد خلاقانه همواره انعکاسی ست از نحوه عملکرد افراد سطح بالا(مدیران)

مدیران ضعیف به روند کار خلاقیت صدمه می زنند. مدیری که حالات روانی بد را در محیط پخش می کند و کارمندانش را از داشتن لحظات شاد با یکدیگر برحذر می دارد تا بتواند عیب های خلاقیتی خود را بپوشاند به تشکیلات سازمانی خسارت می زند. من چنین مدیری را اخراج می کنم. چون نمی توان برای چنین مدیری ریسک و هزینه کرد چنین شخصی به دلیل افراط در حالات بد روحی به کار صدمه وارد می کند.

7.اطراف خود را با اشخاص خلاقی که به آنها اطمینان دارید پر کنید.

فقط افراد جدیدی را وارد تیم خود کنید که لااقل در همان سطح خودتان با استعداد باشند و اگر خوش مشرب و خوش اخلاق هم بودند چه بهتر. اکثر مدیران این رویکرد را دنبال نمی کنند چون نسبت به این مسئله نامطمئن هستند. عدم اطمینان و احساس ناامنی با خلاقیت هیچ وقت کنار هم قرار نمی گیرند. بیشتر مدیران اطراف خود را با آدم های بله قربان گو پر می کنند که این مسئله نتیجه ای ندارد جز فیلم های بدی که به خورد تماشاگران داده میشود.

منبع :animation magazine