tag:blogger.com,1999:blog-89706081317517162122024-03-08T08:10:54.999+03:30یار دبستانیافشینhttp://www.blogger.com/profile/00498221043994558182noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-8970608131751716212.post-87902448515812516342009-04-19T01:05:00.003+04:302009-04-19T01:21:04.743+04:30امتحان و اظطراب<span xmlns=""><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;">درلغت اضطراب امتحان از دو کلمه ی اضطراب وامتحان تشکیل شده است .اضطراب یک احساس بسیار ناخوشایند و اغلب دلو اپسی است که با یک یا چند تا از احساس های جمعی همراه است ، مثل خالی شدن سرودل ، تنگی قفسه ی سینه ، تپش قلب، تعرق، سردرد، یامیل جبری ناگهانی برای دفع ادرار، بی قراری ومیل برای حرکت.<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;">طبق تحقیقات انجام شده درصد ابتلا ء آن بین دختران وپسران یکسان است ودانش آموزان شهری از روستا بیشتر دچار این مشکل می شوند ودر بچّه های اول خانواده شیوع بیشتری دارد .<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;">اما امتحان نوعی ارزشیابی است که طبق اصول معینی انجام می گیرد .و وسیله ای است برای توصیف و اندازه گیری رفتار دانش آموزان در جهت اهداف آموزش وپرورش و کمک به بهبود یادگیری دانش آموزان .<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;">به طور کلی انسان دوست ندارد در رفتار هایش همواره مورد ارزیابی و نقادی دیگران واقع گردد، به همین دلیل هر زمان که در موقعیت امتحان وآزمون قرار می گیرد به گونه های دچار اضطراب می گردد. زمانی که دانش آموز ان به طور چشمگیری دچار اضطراب شوند، چنین اضطرابی می تواند آثار زیستی وروانی زیانباری را به همراه داشته باشدوزمینه ی فراموشی های زودگذر وخطای ادراک را فراهم می آورد.به همین دلیل در بسیاری از موارد نتایج حاصل از آزمون ها ی انجام شده ازدانش آموزان که شدیداً دچار اضطراب می شوند بیانگر فراموشی های آنی وخطاهای ادراکی آن هاست.<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>روش های کا هش اضطراب<br /></strong></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">متناسب بودن سطح انتظارات خانواده با توان واقعی فرزندان.<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">توجه به میزان تلاش کودکان ونوجوانان ونه صرف نتایج حاصل از انجام آزمو ن ها ی مختلف<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان واجتناب از مقایسه ی آن ها با دیگران.<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">داشتن انتظارات معقول از کودکان و نوجوانان وتشویق مثبت توانمندی های آن ها .<br /></span></p><p><span style="font-family:Tahoma;"> تسلط بر موضوعات درس وآمادگی های ذهنی و روانی بیشتر برای آزمون ها.<br /></span></p><p><span style="font-family:Tahoma;"> شرکت دانش آموزان در آزمون های فرعی در شرایط متفاوت قبل از آزمون اصلی .<br /></span></p><p><span style="font-family:Tahoma;"> داشتن تصور روشن نسبت به آینده ودر حد توان تلاش کردن.<br /></span></p><p style="text-align: right;"><br /> </p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>نقش معلم در کاهش اضطراب دانش آموزان<br /></strong></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">تبدیل نکردن جلسه ی امتحان به یک صحنه ی دادگاه یا حسابرسی.<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">دور کردن عوامل مخرب واضطراب از جلسه ی امتحان با مهربانی و چهره ای گشاده.<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">بیرون آوردن دانش آموزان از حالات هیجان زدگی وتنش روانی وعضلانی با چهره ای خندان در بیان جملات گیرا وخوشایند.<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">دادن آرامش روانی به دانش آموزان با جمله های کوتاه و همراه باشوخ طبعی .<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">خودداری از تحقیر وتنبیه واضطراب در جلسه ی امتحان. <br /></span></p><p style="text-align: right; margin-left: 18pt;"> <br /> </p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>چگونگی سوالات امتحان و کاهش اضطراب<br /></strong></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">طرح سوالات در درجه ی اول هدف های یادگیری را در نظر گیرد .<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">سوالات آموخته های دانش آموزان را ارزیابی کند نه ندانسته های آن ها را.<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">معلم هدف اصلی خود را از امتحان مشخص ومعین کند .<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;"> توجه به سطح عمومی دانش آموزان در تهیه ی سوالات.<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">به دانش آموزان فرصت استفاده از معلومات خود را در موقعیت های دیگر بدهد .<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">نوع و تعداد سوالات متناسب با توان ذهنی دانش آموزان باشد .<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">سوالات باید کاملاً خوانا و روشن ، صریح، قابل فهم و وبی نیاز از تعبیر وتغییر باشد .<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">ارزشیابی باید به صورت مستمر و دائمی باشد.<br /></span></p><p style="margin-left: 18pt;"><span style="font-family:Tahoma;">شرایط امتحان به گونه ای باشد که شاگرداحساس کند در یک جلسه ی آموزشی قرار دارد.<br /></span></p><p style="text-align: right; margin-left: 18pt;"><br /> </p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>امتحان از دانش آموزان دارای هفت هدف اساسی است:<br /></strong></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"> کمک به یادگیری دانش آموزان<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"> کمک به فراگیر برای آشنایی با هدف های آموزشی .<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"> برانگیختن رغبت و علاقه ی دانش آموز به یادگیری .<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"> تصمیم گیری برای شروع مراحل بعدی تدریس.<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"> اصلاح روش تدریس<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"> ملاک ارتقاء وطبقه بندی دانش آموزان .<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"> تصحیح نتایج وفعالیت های دانش آموزان و دادن باز خورد به آن ها .<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;">علل وعوامل اضطراب امتحان در دانش آموزان بار مختلف است . اما مهم ترین علل آن فهرست وار عبارت است از:<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;">الف ) عوامل فردی وشخصیتی دانش آموز چون اضطراب عمومی ، پایین بودن سطح عزت نفس ، هوش ، ارزیابی شناختی ، عدم آمادگی ، عدم توجه وتمرکز ، روش های مطا لعه ی نادرست و انتظارات سطح بالا .<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>ب) </strong>عوامل<strong><br /> </strong>آموزشگاهی و اجتما عی چون انتظارات معلمان ، رقابت ، سیستم آموزشی حاکم بر مدرسه ، نوع درس ، موقعیت ومراقبان امتحان و مدرک گرایی.<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>ج</strong>) عوامل خا نوادگی چون شیوه ی تربیتی والدین ، انتظارات سطح بالای آن ها ، جو عاطفی حاکم بر خانواده ، ویژگی ها ی شخصیتی والدین و طبقه ی اقتصادی واجتماعی.<br /></span></p><p style="text-align: right;"></p><h4><span style="font-family:Tahoma;"><span style="color:black;"> منابع</span> : ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /></span></h4><p></p><p style="text-align: right;"></p><h4><span style=";font-family:Tahoma;color:black;" >مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان - شهلا فرقانی رییسی<br /></span></h4><p></p><p style="text-align: right;"></p><h4><span style=";font-family:Tahoma;color:black;" >کار برد روانشناسی در آموزشگاه - دکتر بدری مقدم <br /></span></h4><p></p><p style="text-align: right;"><span style=";font-family:Tahoma;color:black;" >نشریه های پیوند<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style=";font-family:Tahoma;color:black;" >دوش های پیشگیری از افت تحصیلی - دکتر اسماعیل بیابانگرد<br /></span></p><p style="text-align: right;"><span style="font-family:Tahoma;"><br /> </span> </p></span>افشینhttp://www.blogger.com/profile/00498221043994558182noreply@blogger.com0